djaimilia











“Pereira de Almeida’s tale is driven by potentiality, by its willingness to contradict itself and provide answers or termination points that are only ever provisional. The form of these sentences, and the form of the work as a whole, mirrors the content. Where can we go when we are not quite of a particular place, or perhaps more accurately, when we are of two places at once, when home, or belonging, is a perpetual question? The question of the other self is, by its very nature, an unanswerable one, a problem with no solution. So much happens in a life that is merely contingent, unpredictable, open-ended, and arbitrary. As we live, we remember only that which allows us to keep moving, and we lose the embodied constraints the other self would would have faced in a different country. We construct according to the existing moment. We are only ever capable of assessing this life from within the perspective of the self we are in this moment. Or as [Djaimilia] puts it: “Memory is a demagogue: it doesn’t allow us to choose what we see; it thrives on the temptation to make less of the people we were not.” LA REVIEW OF BOOKS








Djaimilia Pereira de Almeida é escritora. Escreveu, entre outros,
Esse cabelo, Luanda, Lisboa, Paraíso e Três Histórias de Esquecimento. Os seus livros estão publicados em Portugal, no Brasil, nos Estados Unidos da América, em Itália, na Argentina, nos países de língua alemã, na China e, em breve, em Árabe, Catalão, Dinamarquês e Eslovaco. Recebeu o Prémio Oceanos 2019 e 2020, o Prémio Fundação Inês de Castro 2018 e o Prémio Fundação Eça de Queiroz 2019. Doutorou-se em Teoria da Literatura na Universidade de Lisboa. Nasceu em Luanda e cresceu nos subúrbios de Lisboa. Escreveu no New York Times, Neue Zürcher Zeitung, Revista Serrote, Common Knowledge, ZUM, Contemporânea, Marie Claire Brasil, Folha de São Paulo, la Repubblica, entre outras publicações. Na Primavera de 2022, foi a escritora residente da Literaturhaus Zürich.
Djaimilia Pereira de Almeida is a writer. She is the author of
That Hair (Tin House, 2020), Luanda, Lisbon, Paradise and Zion. Her work is available in Portugal, Brazil, the US, Germany, Italy, Argentina, China and is being translated into many other languages. She has received several awards, including the Oceanos Prize, the Inês de Castro Foundation Prize and the Eça de Queiroz Foundation Award. A recipient of a National Writing Fellowship awarded by the Portuguese Ministry of Culture, she holds a PhD in Literary Theory from the University of Lisbon. Her work has appeared or is forthcoming in la Repubblica, Hochparterre Magazine, the New York Times, Neue Zürcher Zeitung, Revista Serrote, ZUM, Folha de São Paulo, among other publications. In Spring 2022, she was the Writer in Residence at Literaturhaus Zürich.















livros
books



Os Gestos

Relógio d’Água, 2021.

Três Histórias de Esquecimento

Relógio d’Água, 2021.

Maremoto

Relógio D’Água, 2021. / Unionsverlag (Barbara Leß-Correia Mesquita, trad.).

Regras de isolamento

(com Humberto Brito) FFMS, 2020.

As Telefones

Relógio D’Água, 2020.

A Visão das Plantas 

Relógio D’Água, 2019. / Im Auge der Pflanzen, Unionsverlag, 2022  (Barbara Leß-Correia Mesquita, trad.). / Edhasa.

Pintado com o Pé

Relógio D’Água, 2019.  

Luanda, Lisboa, Paraíso

Companhia das Letras Portugal, 2018. / Companhia das Letras, 2019. / Lisabon, Luanda, Raj, Portugalský inštitút, 2022 (Silvia Slaniková, trad.) / Sichuan Literature & Art, 2022.
 

Ajudar a cair

FFMS, 2017.

Esse Cabelo

Teorema, 2015. / Leya Brasil, 2017. / That Hair, Tin House Books 2020 (Eric M.B. Becker, trad.) / Relógio D’Água, 2020. / Ese Cabello, Edhasa, 2022 (Bárbara Belloc & Teresa Arijón, trad.) / Det hår, Aurora Boreal, 2022 (Tine Likke Prado, trad.)  / Questi Capelli, La Nuova Frontiera, 2022 (Giorgio di Marchis & Marta Silvetti trad.) / Els meus cabells, Lletra Impresa Edicions, 2022 (Sebastià Bennasar, trad.) / Al arabi.



livros de artista ︎︎︎

artists' books


















encontre estes livros:
find these books:


Relógio D’Água Editores
Todavia
Penguin Livros
Tin House Books
Unionsverlag
Edhasa
La Nuova Frontiera
Lletra Impresa Edicions
Portugalský inštitút



contacto
contact


para direitos internacionais, contacte, por favor:
for international rights, please write to:

Mertin Witt Literary Agency

Nicole Witt
n.witt[at]mertin-litag.de

para outras questões, contacte, por favor:
for other inquiries, please write to:

Dois Um - Literary PR
dois.um.press[at]gmail.com

Imprensa:
Portugal
relogiodagua[at]relogiodagua.pt

Brasil:
Nathalia Pazini
imprensa[at]todavialivros.com.br











prémios e distinções
awards and honours


Finalista do Grande Prémio de Romance e Novela da APE/DGLAB 2022 por Maremoto.
Finalista do Prémio Literário Casino da Póvoa 2022 por Maremoto.
Finalista do Grande Prémio de Romance e Novela APE/DGLAB 2021 por As Telefones.
Finalista do PEN America Translation Prize 2020 por That Hair, com Eric M.B. Becker.
Oceanos, Prémio de Literatura em Língua Portuguesa 2020 por A Visão das Plantas, 2º lugar.
Finalista do Prémio Literário Fernando Namora 2019 por A Visão das Plantas.
Finalista do Prémio Pen Clube Narrativa 2019 por A Visão das Plantas.
Finalista do Grande Prémio de Romance e Novela APE/DGLAB 2020 por A Visão das Plantas.
Oceanos, Prémio de Literatura em Língua Portuguesa 2019, por Luanda, Lisboa, Paraíso.
Finalista do Prémio Pen Clube Narrativa 2018 por Luanda, Lisboa, Paraíso.
Finalista do Grande Prémio de Romance e Novela APE/DGLAB 2019 por Luanda, Lisboa, Paraíso.
Prémio Literário Fundação Eça de Queiroz 2019 por Luanda, Lisboa, Paraíso.
Prémio Literário Fundação Inês de Castro 2019 por Luanda, Lisboa, Paraíso.
Finalista do Prémio Literário Casino da Póvoa 2018 por Esse Cabelo.
Prémio Novos 2016 Literatura por Esse Cabelo.
Finalista do 8º ciclo da Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative, 2016.
Prémio de Ensaísmo Serrote por “Saudades de Casa”, IMS, 3º lugar, 2013.
Prémio Primeiras Teses, Centro de Literatura Portuguesa, FLUC. 2010.