Pérola Sem Rapariga is inspired by Robin Coste Lewis's Voyage of the Sable Venus and Other Poems and Alberto Henschel's photographic archive. The show considers the relationship between the surface of the body and what we are able to say about it, between caption and image, between skin and rescue. The artist Kiluanji Kia Henda intervenes in the space of the scene by installing foreshadows of the apocalypse.






Qual a vida de um gesto — a história de um olhar — a fundura de uma gargalhada? Em Pérola Sem Rapariga ri-se sem razão aparente, do riso deflagra o choro, o choro redunda em sonho e mergulha-se nele como num oceano. É daí que da gargalhada mais antiga, e da possibilidade de a gozar após tanto tempo, se abrem as portas de sonhos inquietos e delas ao fundo dos mares, onde jazem os que não podiam rir. A ideia é mergulhar na gargalhada e acordar do outro lado. Cair no riso como quem cai no sono e no sono como quem cai ao mar. Ou antes, rir como quem se ergue, tirar o pó dos joelhos dentro dos sonhos, erguer a cabeça dentro do abismo. Ou rir como quem se afoga. Renascer de um afogamento. Acordar da morte.

- Djaimilia Pereira de Almeida











text Djaimilia Pereira de Almeida direction and staging Zia Soares interpretation Filipa Bossuet, Sara Fonseca da Graça visual artist Kiluanji Kia Henda installation and costumes Neusa Trovoada lighting design Carolina Caramelo music and sound design Xullaji movement staging assistance Lucília Raimundo promotional video António Castelo general assistance Aoaní d'Alva co-production Sowing arts,Teatro Nacional D. Maria II partnership Ciclo Abreu in the context of apap - FEMINIST FUTURES (a project co-funded by the European Union's Creative Europe program) support Casa da Dança, Polo Cultural Gaivotas Boavista partnership Ciclo Abril Abriu Commemorative Committee for the 50th anniversary of April 25th

duration 50 min









Imagens: Filipe Ferreira / TNDMII.